SolarEdge draadloze netwerkverbinding

Elke SolarEdge omvormer die door ons bedrijf wordt geplaatst is voorzien van een netwerkverbinding naar het internet. Een verbinding met internet is niet benodigd voor de juiste werking van de omvormer, maar kan handig en interessant zijn wanneer u de productie van uw zonnestroominstallatie wil volgen via een app op uw smartphone of via een browser. Wanneer een omvormer zijn verbinding met uw thuisnetwerk verliest zal deze gewoon stroom blijven produceren. De data wordt in dat geval niet naar het internet verzonden. U zult in de app geen opbrengst waarnemen.

U bent zelf verantwoordelijk voor een dekkend WiFi signaal op de plaats van de omvormer. Middels onderstaande stappen kunt u een simpele controle uitvoeren op de juiste werking van uw omvormer en eventueel de netwerkverbinding herstellen.

Controle van de status van de SolarEdge omvormer

Aan de onderzijde van uw SolarEdge omvormer zit een LED indicator:

ROOD: De omvormer heeft een storing.
GROEN (continu): Het systeem produceert energie.
GROEN (knipperend) Het systeem is aan het opstarten of afsluiten. Bij veel bewolking of donkere weersomstandigheden kan dit ook gedurende de dag voorkomen.
BLAUW: De omvormer heeft verbinding met het internet.

Bij een omvormer die energie produceerd ziet u de groene LED branden of knipperen. Bij een omvormer die een actieve verbinding heeft met het internet ziet u de blauwe LED branden of knipperen. Is beide het geval ziet u volgens onderstaande afbeelding groen en blauw branden en/of knipperen.

Voordat u onderstaande stappen doorloopt

Voordat u onderstaande stappen doorloopt is de volgende “reset” van uw omvormer in 9 van de 10 gevallen een snelle oplossing.

  1. Zet de grote schakelaar onder of naast de omvormer uit.
  2. Zet de kleine rode schakelaar die links onder de omvormer zit uit.
  3. Zet uw modem of router uit.
  4. Wacht 5 minuten.
  5. Zet uw modem weer aan, zet de grote schakelaar weer aan en zet de kleine schakelaar onder de omvormer weer aan.
  6. Wacht 60 minuten en controleer via de app of er weer opbrengst wordt weergegeven.

Nog geen opbrengst? Controleer de netwerkinstellingen via onderstaande stappen.

Netwerkinstellingen van de SolarEdge omvormer controleren, aanpassen en/of herstellen

SolarEdge heeft de ‘MySolarEdge’ app. uitgebracht. Deze app kunt u downloaden via de Apple app storen of Google play store. Hiermee kunt u de productie van uw SolarEdge omvormer raadplegen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om enkele basisinstellingen opnieuw in te stellen. Ook de Netwerk en WiFi-instellingen vallen hieronder.

Open de ‘MySolarEdge’ app., log indien nodig in en druk op het menu links bovenin om het menu te openen.

Tik op Omvormer Communicatie om de netwerkinstellingen in te zien en te wijzigen.

Op de omvormer zit een sticker met een QR-code. Scan de QR-code. De sticker met QR-code zit meestal aan de rechterzijde.

Volg de instructies op het scherm waarop wordt aangegeven de rode schakelaar naar links te zetten en direct weer los te laten.

 

Maak verbinding met de omvormer door op verbinden of goedkeuren te tikken. Er zal een directe WiFi verbinding met omvormer tot stand worden gebracht.

Zodra er een verbinding is tussen de app op uw smartphone en de omvormer kunt u de netwerkinstellingen opnieuw instellen en controleren.

Bezoek van een monteur voor het opnieuw configureren van uw netwerk

Lukt het (opnieuw) instellen van de netwerkverbinding niet? heeft u geen dekkend thuisnetwerk op de plaats van uw omvormer?

U kunt een afspraak plannen voor een servicebezoek waarbij wij de netwerkverbinding voor u herstellen. Hier worden kosten voor in rekening gebracht. U doet er verstandig aan zeker te zijn van een voldoende dekkend WiFi signaal op de plaats van de omvormer. Voor een dekkend netwerk in uw woning, dus ook op de plaats van de omvormer, bent u zelf verantwoordelijk. U kunt uw netwerkdekking eenvoudig uitbreiden met een WiFi versterker, Power-Line adapter of een extra Acces Point.

Toch een monteur plannen? Plan een servicebezoek door ons een email te sturen of gebruik het contactformulier. Bellen kan tijdens kantooruren op 0318-850033